Festiwal Ave Maria jakiego jeszcze nie było |
Zwykle kilkudniowy z udziałem największych gwiazd scen muzycznych i estradowych w kraju. Rok 2020 z powodu panującej epidemii koronawirusa przyniósł diametralną zmianę. Przez marzec, kwiecień i maj koncerty mogły odbywać się wyłącznie bez udziału publiczności – pozostałe musiały zostać odwołane. Jednak trudno wyobrazić sobie maj bez Festiwalu Ave Maria i dlatego organizator dotychczasowych edycji – Miasto Czeladź i współorganizator - parafia św. Stanisława B.M. zaczęli zastanawiać się nad przygotowaniem chociażby namiastki festiwalu, ale na dotychczasowym, wysokim poziomie. W grę wchodziła wyłącznie transmisja online. Na miejsce transmisji została wybrana Kopalnia Kultury. Tymczasem, kiedy trwały przygotowania do koncertu, w niedzielę 10 maja, w kościele św. Stanisława B.M. grupa kilkudziesięciu wiernych (co było zgodne z ówczesnymi wytycznymi ministra zdrowia) mogła wysłuchać pierwszego festiwalowego koncertu. Zaproszenie ks. kan. Jarosława Wolskiego i burmistrza Zbigniewa Szaleńca przyjął Józef Skrzek wybitny multiinstrumentalista, organista, wokalista i kompozytor, którego festiwalowa publiczność zapewne pamięta z genialnego występu w GSW „Elektrownia” przed dwoma laty, który zaprezentował swoje kompozycje poświęcone Matce Bożej, m.in. fragmenty Kantaty Maryjnej do słów Romana Brandstaettera z najnowszej płyty oraz Litania Loretańska i inne pieśni. Solistą drugiego koncertu, który odbył się 29 maja w Kopalni Kultury, był Grzegorz Biernacki - niezwykle interesujący tenor, artysta młodego pokolenia, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, wychowanek kilku znakomitych śpiewaków operowych i profesorów AM: ks. prof. Pawła Sobierajskiego, Jana Ballarina i Adama Szerszenia. Zawodowo, jako chórzysta i solista, związany jest z Operą Śląską w Bytomiu, ale także – od trzech lat – z parafią św. Stanisława B.M. w Czeladzi, gdzie w roli kantora można go usłyszeć w trakcie nabożeństw. Wieloletnim festiwalowym zwyczajem melomanów przywitali – tym razem wyłącznie przed kamerami – burmistrz Zbigniew Szaleniec i ks. kan. Jarosław Wolski. Grzegorz Biernacki występ rozpoczął słynnym „Pie Iesus” z „Agnus Dei” – jednej z części „Requiem” Andrew Lloyda Webbera, a następnie wykonał kilka pieśni: „Ave Maria” Charles’a Gounoda, „Matkę Bożą Łaskawą Kielecką” Jana Rosińskiego” i „Musica proibita - Pieśń zakazana” Stanisłao Gastaldona. Przy fortepianie zasiadła Marzena Lempa. Była to pierwsza transmisja online wprost z sali koncertowej, przeprowadzona przez Wydział Promocji Miasta, Kultury i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta i Kopalnię Kultury. Okazała się dobrą prognozą dla przyszłych koncertów i innych wydarzeń. Bezpośrednią transmisję internetową obejrzało ponad 2500 internautów. Tekst i zdjęcia: Wiesława Konopelska Linki do koncertów: |